Search
  • Printago Agencja Reklamowa
  • biuro@printago.pl / +48 512 216 340
Search Menu

Reklama – jej formy: wady i zalety

Reklama, jako tak zwana dźwignia handlu coraz częściej jest wykorzystywana nie tylko przez światowych liderów, ale i małe lokalne przedsiębiorstwa.

Grupa ludzi pracujących przy biurku

Reklama, praca przy niej, to prawdziwa burza mózgów

Reklama i jej formy

Celem niniejszej publikacji jest przybliżenie zalet i wad danej formy reklamy.

Najbardziej podstawowe formy to prasa lokalna, prasa krajowa codzienna, plakaty, radio, telewizja, Internet. Jednakże mówiąc, o małych firmach w większości spotykamy się z reklamą zewnętrzną, wystawienniczą, pocztową, upominkową, bądź zamieszczaną w prasie lokalnej czyli ogólnie ujmując prasową.

Niektóre przedsiębiorstwa stawiają także na reklamy audiowizualne.

Nasuwa się tu pytanie czy promocja jest potrzebna firmie? Odpowiedź jest bardzo prosta: tak, ponieważ żyjemy w warunkach gospodarki konkurencyjnej, musimy zawalczyć o klienta, zareklamować produkt, tak by nasi nabywcy się o nim dowiedzieli.

Aby w obecnej chwili zdobyć klienta, trzeba mocno się postarać

W obecnej chwili o każdego klienta odbywa się prawdziwa walka

Skuteczna reklama

Rozwój Internetu jak i globalizacja wręcz wymuszają na dużych przedsiębiorstwach podjęcie działań marketingowych w zakresie reklamy na szeroką skalę.

Tu pojawia się inne pytanie: jak to robić skutecznie?

Do wyboru jest wiele form reklamy i promocji (należy dodać, iż promocja, to nie tylko reklama, zaliczamy do niej także akwizycję, promocję uzupełniającą oraz public relations). Nie jest sztuką wydać ogromne pieniądze na reklamę, sztuką jest zrobić to efektywnie, skutecznie i w sposób przemyślany.

Często przedsiębiorcy poświęcają więcej uwagi o decyzji zareklamowania firmy, aniżeli na skuteczny dobór treści czy formy. Mawia się, iż dobre opakowanie nie tylko chroni to, co zawiera ale i sprzedaje. Biorąc pod uwagę taki stan rzeczy warto przede wszystkim określić naszego odbiorcę – do kogo mają trafić moje produkty, usługi. To pozwoli dobrać właściwy kanał dotarcia do potencjalnego klienta.

Dotarcie do odpowiedniej grupy osób, to bardzo ważny element reklamy

Dotarcie do odpowiedniej grupy osób, to bardzo ważny element reklamy

Przykładowo do osób młodych lepiej dotrzemy przez portale społecznościowe aniżeli reklamę w prasie czytywanej przez osoby starsze, czy bardziej dojrzałe.

Inne zasady o których warto pamiętać bez względu na jaką formę postawimy w realizacji naszego celu jakim jest reklama firmy to abstrahowanie od używania specjalistycznego języka oraz wskazanie jakie korzyści zdobędzie klient zamawiając czy kupując u nas.

Dopiero po nakreśleniu tych punktów, a najlepiej sporządzeniu planu promocji (dotyczy to także małych firm) warto zastanowić się nad formą. Jak wymieniono powyżej mamy ich całe mnóstwo.

Przystępując do pracy, trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw

Przystępując do pracy, trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw

Wady i zalety

Omówmy najważniejsze z nich wskazując wady i zalety.
Prasa lokalna
Prasa lokalna jest jedną z ciekawszych, chętnie stosowanych form reklamy po pierwsze dlatego, iż projekt jest stosunkowo tani, rozłożony w czasie (możemy zamówić, aby ogłoszenie było dostępne w kilku wydaniach), można go szybko zrealizować jak i obejmuje duży zasięg lokalny.

Główną wadą jest jednak docieranie do przypadkowych czytelników a nie konkretnie do naszej grupy docelowej, zainteresowanej produktem czy usługa. Inną wadą jest często brak możliwości druku reklamy w kolorze.
Prasa krajowa
Z kolei prasa krajowa codzienna jest bardzo drogim rozwiązaniem i posiada wady podobne jak w przypadku prasy lokalnej.

Z pewnością zaletami są tu niewątpliwie duży zasięg i nakład, co może okazać się pomocne jeżeli na przykład prowadzimy innowacyjną czy niespotykaną w naszym kraju działalność.
Plakaty
Często wykorzystywaną formą są plakaty – reklamować za pomocą nich można chyba wszystko. Jest to świetna forma przypominania, posiadająca duży oddźwięk jednakże należy tu pamiętać, o tym, że zazwyczaj ograniczona jest do minimum długość przesłania, a i ekspozycja jest dosyć skrótowa, wręcz nieodpowiednia dla mało znanych na rynku produktów.
Radio
Przedsiębiorca może także postawić na reklamę w radiu. Jednakże ważne jest odpowiednie dobranie stacji.

Pamiętajmy, im bardziej znane radio tym koszt wzrasta, adekwatnie sytuacja tyczy się także atrakcyjnych godzin reklamowych; mimo wszystko należy jeszcze dodać, że reklama w radio często jest ulotna- nie przekażemy w niej zbyt szczegółowych informacji.
Telewizja
Kolejną formą jest reklama w telewizji- bodajże dająca najbardziej oryginalne możliwości w reklamowaniu przedsiębiorstwa. Krąg odbiorców jest ogromny, nasz towar czy usługa bardzo szybko staje się znaną i rozpoznawaną, ale bardzo wysoki koszt reklamy to najważniejszy czynnik odpychający od zastosowania tejże formy.
Internet
Dosyć popularną i skuteczną alternatywą staje się Internet. Krąg odbiorców wciąż się zwiększa (telewizja w tradycyjnym znaczeniu odchodzi do lamusa), możliwości stworzenia ciekawego, kreatywnego projektu są tu niemal nieograniczone, czas trwania zleży od nas, a koszty nie są tak ogromne. Jak wszystkie formy tak i tu występuje pewna wada, otóż nie każda grupa klientów korzysta z Internetu.

Chcąc uniknąć rozczarowań warto po podjęciu decyzji o reklamie przeanalizować jaką ma mieć formę, treść i do kogo chcemy ją skierować.